
A fejlettebb társadalmakban a nők mindenütt állandóan ellentmondásos információkba ütköznek, amikor az a kérdésük, hogy mikor kell gyermekük szoptatását abbahagyniuk. Sok szoptatós anyuka van gondban az ellentmondó információk hallatán- mást mond a gyermekorvos, mást mond a védőnő, mást mond a barátnő, mást a nagymama vagy a nagyobb testvér. Azt is hallottam már, amikor valaki azt mondta, hogy egy két éves gyermek szoptatása "undorító".
Anyatej Víz Szénhidrátok (energiaforrás) -Laktóz |
Több mint hétszáz különböző baktériumot tartalmaz az anyatej, lényegesen többet, mint azt eddig feltételezték. Spanyol kutatók vizsgálataik eredményét az American Journal of Clinical Nutrition című szaklapban mutatták be. A szakértők szerint az új ismeretek a bébiételek előállítóit segíthetik abban, hogy még jobb termékeket készítsenek.
Az életük első hat hónapjában kizárólag anyatejjel táplált gyerekeknél nagyobb a mogyoróallergia kialakulásának kockázata - állítják tanulmányukban az Ausztrál Nemzeti Egyetem kutatói. A Pediatrics című szakfolyóiratban ismertetett tanulmányhoz 110 általános iskola 15 ezer diákját és szüleiket vonták be a felmérésbe.
Sokan írtatok már nekünk, hogy nehéz a harc a nagymamákkal és a rokonsággal, akik esetenként még a gyámhatóságot is riasztják, ha egy szülő nem úgy viselkedik, nem azt eteti a gyerekével, nem azt keni a gyerekére, ami az általánosan megszokott, vagy amit az orvos vagy a védőnő mond. Mai írásommal a vegetariánus szülőket szeretném megnyugtatni: nem lesz a gyereknek semmi baja, és tökéletesen fog fejlődni a húsmentes étrenddel is - persze csak akkor, ha "ésszel" állítjuk össze a menüt.

Az anyatej kulcsfontosságú a babák fejlődéséhez és egészségéhez, de hamarosan nélkülözhetetlen kutatási alapanyag is válhat belőle. Ausztrál kutatók ugyanis kiderítették, hogy őssejteket tartalmaz.
Más az anyatej összetétele reggel és más este. A nap minden szakában változik, a baba szükségleteinek megfelelően. Egy új kutatási eredmény, amely a Nutritional Neuroscience (Táplálkozás-Idegtudomány) folyóiratban jelent meg, például arra hívja fel a figyelmet, hogy az anyatej képes segíteni az újszülöttnek abban, hogy elaludjon.
Elõzõ számunkban megemlítettük a húsevés kérdésének néhány megközelítését. Most a biológiai, az orvosi antropológiai és a kémiai szempontokat fejtjük ki részletesen.
Az anyatej összetétele napszaktól függően változik – tudósítanak spanyol kutatók. Ezt figyelembe véve praktikus tippet adnak a szoptató anyáknak: nem mindegy, hogy a baba azon frissiben kapja-e meg a tejet. A nappali tej élénkít, mint minket a kávé, tehát a baba nem alszik jól!
Vitaminként való megnevezését nem engedélyezték, ennek ellenére vannak jótékony hatásai. A korábban B13-vitaminként emlegetett orotsav neve azonban alig ismert, és a hatása még alig kutatott. Erre – a főként tejtermékekben található – anyagra pedig érdemes odafigyelni.
Régóta ismert tény, hogy a városi légszennyezés magas vérnyomást, szemirritációt, szívproblémákat és asztmát okoz. De a kutatók most felfedezték, hogy azoknak a terhes nőknek, akik ki vannak téve a PAHs nevű vegyi anyagnak - ami jócskán megtalálható a városi a levegőben -, gyermekük intelligenciaszintje alul marad azokéval szemben, akik kevésbé szennyezett helyen élnek.
Köszönetet szeretnék mondani nagyon kedves és a témában hozzáértő olvasóknak Lenókának ezért az írásért. Mivel ez a hozzászólás nagyon felkészült és kerek ezért úgy gondolom, kár lenne csupán hozzászólásként megjelentetni.
A La Leche Liga Magyarország és A „Szoptatásért" Magyar Egyesület közös állásfoglalása
a Magyar Gyermekorvosok Társasága által indított „Cumisüveg és Tudomány” című kampánnyal kapcsolatban
A magyar szülők túl korán és túl gyakran adnak 6-12 hónap közötti csecsemőjüknek tejtermékeket, sőt az ajánlások ellenére egy éves kor előtt kétnaponta cukrozott tejdesszerttel etetik gyermeküket.